Weekly News

Har lydniveauet nået smertegrænsen?

Et godt arbejdsmiljø handler om mere end ergonomi, fri frugt og gode kolleger. Det handler i lige så høj grad om det akustiske indeklima på arbejdspladsen.

Vi bør tænke som hulemænd, når vi indretter vores omgivelser.

Og der er mange gode grunde til at høre efter, når det drejer sig om støj og dårlig akustik på arbejdsplads­en. Hvert år anmeldes over 2.500 arbejdsbetingede høresygdomme og -skader, og der kan være flere årsager til de mange støjplagede medarbejdere. Lige fra stationære kontormaskiner og enerverende ventilationssystemer til trafikstøj og aktivitet fra kolleger i konstant bevægelse. Og er akustikken dårlig, risikerer man, at lydene bliver forstærket mere end godt er.

Det kan Mai-Britt Beldam fra Ecophon, tale med om:

– Det er meget forskelligt, hvordan vi hver især opfatter lyd, men det er bevist, at konstant baggrundsstøj sætter vores hjerner på overarbejde. Selvom vi er udstyret med et ”spamfilter”, der kan sortere i de indkomne lyde, så er det utopi at tro, at det kan klare en hel dag. Så bliver vores hjerne træt, og vores performance daler.

Ikke mindst storrumskontorer kan være en udfordring i den forbindelse. Både for os som medarbejdere og vores hjerner, da lyden ”rejser” mere eller mindre upåvirket gennem lokalet.

– Man taler i den forbindelse om ”halfersation”. Altså en halv samtale, hvor man som udenforstående hører brudstykker af andres samtaler, og så er man allerede distraheret tilpas til, at det kan være svært at genoptage arbejdet, forklarer hun.

Heldigvis har vi siden slutningen af 90’erne været rigtig gode til at sætte lydabsorbering op, hvor vi mente, der var behov. I dag har vi udskiftet disse øjebliksbilleder med en mere helhedsorienteret tilgang.

– I dag kigger vi på helheden. Hvad er det for et rum, hvem arbejder her, og hvad skal der egentlig foregå? Der er jo stor forskel på om det er et kontor eller en musikskole, fortæller Mai-Britt, og understreger, at vi er blevet utroligt dygtige til at udvikle løsninger, der både er effektive og smukke. Alligevel mener hun, at vi i virkeligheden bør tænke lidt som hulemænd, når vi indretter vores omgivelser:

– Vores hørelse har ikke forandret sig siden vi levede i huler. Derfor skal vi også indrette vores omgivelser efter det. Vi skal være bedre til at imitere de åbne vidder, med naturlige absorbenter i form af træer, bakker og andre jordhuler – og så skal vi sikre, at lyden ikke kommer ovenfra, for det er – nøjagtig som dengang – en trussel. Om ikke for vores liv, så i hvert fald for vores velbefindende.

Men det er ikke gjort med skillevægge og lydabsorberende lofter alene:

– Sidder medarbejderne i de rigtige teams, eller skal de pendle mellem deres kolleger? Er indretningen optimal, eller burde kopimaskinen placeres lidt tættere på brugerne?

Endelig anbefaler hun også, at man udarbejder en lydpolitik, der kan guide medarbejderne til, hvordan de skal gebærde sig i forhold til f.eks. samtale og brug af mobiltelefoner, og dermed sikre godt akustisk indeklima. Til glæde for medarbejderne – men også for bundlinjen. 

Fakta

Forskellige miljøer, giver forskellige præferencer. I det åbne kontor har vi brug for klar tale i grupper – ikke over afstande. Det kan opnås ved at begrænse lyden med akustiklofter, -vægge, -skærme og adfærd. Modsat er det i konferencerum, hvor lyden gerne skal nå de bageste pladser, hvilket vi kan opnå ved kombination af refleksion og absorption af lyd.

Del

Journalist

Rikke Kokholm

Andre artikler