Weekly News

Kodeordet er empati

Alle bolde er i luften, når det gælder medarbejdertrivsel i den moderne virksomhed – Hvordan sigte og gribe i samspil, uden at personligheden falder i andres hænder?

Jo mindre jeg ser sundhedstilbuddene, men hører om dem fra medarbejderne – jo bedre!

Et godt produkt er ikke længere lig med succes i den digitale tidsalder; Nutidens virksomheder kæmper ikke bare om kunder, men også om de bedste medarbejdere. Ikke mindst i de danske virksom­heder, hvis fokus på og investering i medarbejdernes trivsel har affødt en selvstændig industri i rivende udvikling.

Under overskriften ”sundhedsordninger” udvikles og udvides som aldrig før markedet for eksterne produkter og serviceydelser til fremme af virksomhedens sundhed. De kommer i mange størrelser og former, som enkeltydelser eller i form af løsninger, og fokuserer på alt fra kost og ernæring over motion og fysisk aktivitet til diverse behandlinger. En virksomheds ”sundhedsordning” er fællesbetegnelsen for den vifte af forskellige ydelser, som den vælger at tilbyde sin medarbejdere.

Vi har spurgt Morten Jakobi Nielsen, som er VP for Group People Development hos Dustin, om hvordan en af Nordens førende forhandlere af IT-produkter med tilhørende tjenester og løsninger gør brug af det nye marked, og hvilken værdi han mener, de rigtige sundhedsfremmende ydelser tilfører.

– Det nyeste tilbud i Dustins sundhedsordning er en massageordning i vores Århus-afdeling, der tæller 120 ansatte. Den eksterne aktør har sit udstyr fast liggende i vores motionsrum, og har siden januar tilbudt medarbejderne massage flere gange ugentligt; så kan de som del af en bruttolønsordning booke en tid via intranettet, fortæller han.

Det var en selvfølge for virksomheden at udvide med massageordningen, fordi de rigtige ydelser er dem, som stimulerer det hele menneske og modsvarer medarbejdernes behov – inden de har udviklet sig til kritiske problemer.

– Er der medarbejdere, der har brug for lige at komme en halv time væk fra arbejde og få lindrende eller afslappende massage for at blive løsnet op og få balance og overskud, så synes jeg jo, at det er en super tilføjelse, fastlår han.

For at minde om tilbuddet skriver Dustins danske HR-ansvarlige ud, når de kommer i huset. Nu behøver hun dog næsten ikke at minde om det mere – medarbejderne er blevet så gode til selv at opsøge det, fortæller Morten Jakobi Nielsen begejstret. Når dét sker, er det for ham en velfungerende investering:

– Jeg har det sådan, at jo mindre jeg ser sundhedstilbuddene, men hører om dem fra medarbejderne – jo bedre!

Massageordningen har især været en succes, fordi den er medarbejderinitieret, mener han – ligesom flere andre af virksomhedens tilbud, såsom frugtordning og sportsarrangementer. Han bifalder de nye muligheder, som ekspansionen i markedet for sundhedsfremmende ydelser tilvejebringer, men mener også, at der er så meget desto mere grund til at besinde sig, og i sundhedsordningen samle netop de tilbud, som er rigtige for virksomhedens medarbejdere.

– For os skal det først og fremmest være en del af den kultur vi har; ikke bare teori – et eller andet, man skriver i en personalehåndbog eller en kontrakt. Hellere gøre få gode ting end en hel masse, som kan tiltrække nogle medarbejdere. For det gælder jo også om, at de faktisk har det godt, når de først er her, forklarer han.

I skiftet fra profit til kultur og fra maskiner til mennesker, er morgendagens succesfulde virksomhed tydeligvis blevet den synergiske, og dens leder den holistiske. Morten Jakobi Nielsen præciserer:

– Trivsel er hovedværdien for os. Men med nutidens fleksible arbejdsliv kigger vi ikke engang på sygefraværet mere. Jeg vil hellere kigge på, om jeg har fornemmelsen af, at folk har det godt; Kulturen skal frem for alt leve i væggene, ikke bare hænge på dem.

Fakta

En sundhedsordning betegner her mængden af tilbud, som en arbejdsgiver stiller til rådighed med henblik på at fremme medarbejdersundhed – typisk inden for områderne kost og ernæring, motion og fysisk aktivitet, samt behandlinger, som f.eks. massage og fysioterapi.

Del

Journalist

Julie Gufler

Andre artikler