Weekly News

Lene Kvist fra Behandlerkollektivet. SUNDHED

Tag hånd om den langvarige stress

Stress bliver farlig, når den sætter sig i kroppen og skaber ulyst samt anspændthed, der ikke blot spænder ben for livet, men også kan belaste hjerte og immunsystem. Sæt ind i tide, og gør noget ved stress.

Kan man ikke trække vejret dybt ned i maven, kan man ikke komme sin stress til livs.

Vejen til langvarig stress foregår ofte i stilhed og står på i årevis, inden vi får handlet. Der kan være mange årsager til stress: job, privatliv, sygdom, kroniske smerter eller andre ting, som presser på livet.

Hos Behandlerkollektivet på Frederiksberg ser de et stigende antal af mennesker, der henvender sig med stress. Nogle er kommet så langt ud, at de faktisk er faldet om på jobbet, før der blev handlet.

– Vi oplever tit, at når patienter kommer til os, så kan de næsten ikke trække vejret. Kan man ikke trække vejret dybt ned i maven, kan man ikke komme sin stress til livs. Derfor arbejder jeg med mindfulness for at give patienten en chance for at finde ind til sig selv for at kunne komme videre, fortæller Lene Kvist fra Behandlerkollektivet.

Ud over mindfulness arbejder Lene Kvist med Kranio-Sakral terapi, fysiologisk massage og Japansk Lifting - en ansigtsbehandling, der kombinerer dybdemassage, zoneterapi, akupressur samt lymfedrænage. Behandlingerne giver håndfaste og hurtige resultater.

Hos Behandlerkollektivet på Frederiksberg er der blandt andet også tilknyttet personlige coaches, psykologer, zoneterapeuter, akupunktører samt healere og homøopater, så alt er samlet under et tag.

Nogle af behandlerne er Registrerede Alternative Behandlere (RAB-godkendte), andre er på vej til at blive det. Fælles for alle er, at de hele tiden videreuddanner sig og har fokus på ny forskning inden for alternativ behandling.

To gange om ugen begynder dagen med Ro Før Arbejde, som er 30 minutters drop in mindfulness – guided meditation, der klæder dig på til dagens udfordringer. Derudover er der yoga både for børn og voksne.

– I dag går alt for mange rundt med stress uden at gøre noget. Nogle af symptomerne kan være, at man undgår frokost- og kaffepauserne på arbejdet, fordi lysten til at være social mangler. Man kan jo spørge sig selv om, hvornår man sidst har grinet af noget? Kan man ikke huske det, så er det på tide at gøre noget, fortæller Lene Kvist, der også opfordrer til, at man holder et kærligt øje med kollegerne.

Kig efter, om alle deltager i arbejdsdagens små åndehuller. Oplever du, at en kollega ofte ikke viser sig henne ved kaffemaskinen, mens kollegerne taler om små og store emner, så tag det alvorligt. Tag eventuelt en snak med kollegaen, eller involvér chefen.

Rundt omkring i landet bliver der taget hånd om stress. Hos Terapi Fyn kan man både i Odense og Svendborg arbejde med sin stress og få hjælp af psykolog eller terapeut til at forstå sine handlemønstre bedre og give kroppen et åndehul.

I Århus kan man via yoga og coaching arbejde med sig selv og få taget hånd om sin stress hos for eksempel Mind and Motion, der oplyser, at tal fra WHO viser, at i 2020 vil stress-relaterede sygdomme være den største sundhedsudgift.

Fakta

Langvarig stress kan føre til alvorlig sygdom. Derfor er det vigtigt at gøre noget ved sin stress, inden det går galt. Langvarig stress øger bl.a. risikoen for hjerte-kar-sygdomme, depression, forværring af en række kroniske lidelser, fx overfølsomhedssygdomme, type 2-sukkersyge og smertetilstande samt ulykker.

Kilde: www.sundhedsstyrelsen.dk

Del

Journalist

Pia Bundgaard Hansen

Andre artikler